Sinterklaas bestaat! Niet uitgegeven geld weggeven?

De Gestelse VVD is verrast over het feit dat het college van burgemeester en wethouders tienduizend euro heeft weggegeven aan waterkrachtcentrale Dommelstroom, een particuliere onderneming. De gemeente heeft verschillende mogelijkheden om “geld te verstrekken” en uit al die mogelijkheden kiest het college uitgerekend voor weggeven. Wij willen graag weten hoe dat zit en of er meer bedrijven zijn die geld kunnen krijgen.

“Sinterklaas bestaat, daar zit hij” zijn gedenkwaardige woorden die VVD-coryfee Hans Wiegel op 20 oktober 1972 over Joop den Uyl sprak tijdens een verkiezingsdebat in Groningen. “Het lijkt Sinterklaas wel”, schreef ik in een intern bericht aan een aantal liberalen op 20 oktober 2015. Wat wil het geval?

Begin september kregen we van burgemeester en wethouders een persbericht waarin opgeroepen wordt om vooral te investeren in aandelen Dommelstroom. Het bericht opende met de mededeling dat de gemeente een cheque overhandigd heeft. Daarmee leek het dat de gemeente aandelen heeft gekocht. Dit is niet waar, het is een gift, een schenking. Het college had aandelen kunnen kopen of een subsidie (binnen het beleid) kunnen verstrekken. Het college koos er echter voor om “niet uitgegeven geld” te schenken aan een particulier initiatief. Ziet u het voor zich? We hebben net een zware bezuinigingsronde achter de rug, met steun van PPA, DGC en D66 krijgt u de komende jaren een forse OZB-verhoging voor de kiezen en het college geeft tienduizend euro weg. Welke ondernemer wil dat nu niet?

Ik heb de rapportage opgevraagd op basis waarvan het besluit genomen is. Die kreeg ik niet maar wel kreeg ik een achteraf geschreven motivatie die wat de VVD betreft onvoldoende is. Een motief was bijvoorbeeld dat er bij de afdeling communicatie van de gemeente geen capaciteit is. Ja? Dus? En: “we staan toe dat mensen zonnepanelen plaatsen buiten het bebouwingsvlak”. Die mogelijkheid is te danken aan een VVD-initiatief maar die zonnepanelen moeten mensen wel uit hun eigen zak betalen. Terecht overigens.

We gaan aan het college vragen hoe ze erop gekomen zijn om tienduizend euro weg te geven. Is dit verkapte overheidssteun? Kunnen andere ondernemers bij de gemeente aankloppen voor een gift? Kunnen andere bedrijven (kennelijk) gebruik maken van de capaciteit van de gemeentelijk afdeling communicatie? Is het in een tijd van bezuinigen normaal om geld weg te geven? Wordt vervolgd, dat moge duidelijk zijn.

Bart van de Hulsbeek

Volksvertegenwoordiger voor de VVD