Mercuriusplein

In november vergadert de gemeenteraad over de detailhandelsnota Berlicum/Middelrode en de stedenbouwkundige visie op het Mercuriusplein en de Kerkwijk in Berlicum. De liberalen zijn benieuwd hoe mensen over deze onderwerpen denken. Daarom nodigen de lokale liberalen mensen uit om hun mening te delen met de fractie van de VVD. Die bijeenkomst vindt plaats op donderdag 29 oktober om 20:00 bij De Prins in de Hoogstraat.

Het afgelopen jaar zijn er bijeenkomsten met gemeente, stedenbouwkundige Hoogstad en adviesbureau Rho geweest. Berlicummers konden hun ideeën en opvattingen over het Mercuriusplein en de Kerkwijk delen. De VVD heeft al geruime tijd een visie op de kernen Berlicum en Middelrode. In het kort komt het er op neer dat de dorpen een aantrekkelijke ketting vormen van kerk (Middelrode) tot kerk (Berlicum). Aan die ketting zitten diverse parels met historie, horeca, commercie, cultuur of scholing. Al deze parels kunnen thematisch versterkt worden.

Wat de VVD betreft blijft de omgeving van het Mercuriusplein een winkelomgeving met bestaande horeca en parkeervoorzieningen die op de behoefte afgestemd zijn. Tegelijkertijd wil de VVD nieuwe ontwikkelingen niet onmogelijk maken. Het is aan initiatiefnemers om samen iets moois van onze dorpen te maken. Inwoners, ondernemers en investeerders moeten de ruimte krijgen.

De Kerkwijk, en dan vooral over de ruimte tegenover Den Durpsherd, is in de visie van de Gestelse liberalen vooral een parel waar cultuur tot zijn recht kan komen in samenhang met Den Durpsherd. De Balkumse Toren past als prachtig initiatief prima in die omgeving: erfgoed met een nieuwe functie.

De lokale liberalen willen hun mening over de stedenbouwkundige visie verder aanscherpen. Dat is de reden om op donderdag 29 oktober een bijeenkomst te houden. Om 20:00 uur ontmoet de VVD graag mensen met een mening, boven bij De Prins, Hoogstraat 50 in Berlicum (beperkt aantal plaatsen). Onder het genot van een kopje koffie en huisgemaakte boterkoek wil de VVD de puntjes op de i zetten met inwoners en ondernemers, met deskundigen in de ruimtelijke ordening en met initiatiefnemers in de ruimtelijke ontwikkeling.

Aanmelden kan door te SMS-en naar 06 28 246 099 onder vermelding van uw naam en “fractie 151029”. Aanmelden op de Facebook-pagina van de VVD Sint-Michielsgestel kan ook. Omwille van de tijd gaat de VVD er van uit dat belangstellenden de visie en detailhandelsnota al kennen. Ze zijn op de site van de gemeente te downloaden.