Uit het onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de dienstverlening in de basis op orde is en dat medewerkers zich inzetten voor inwoners. Tegelijk laat het rapport zien dat sommige aanvragen lang duren, dat het contact met inwoners niet altijd soepel verloopt en dat de raad onvoldoende informatie krijgt om goed te volgen wat er beter kan.
De Rekenkamer adviseerde om de raad één keer per
collegeperiode te informeren. De VVD vond dat te weinig. Een collegeperiode
duurt vier jaar en dat maakt tijdig bijsturen lastig. Daarom heeft de VVD een
amendement ingediend waardoor het raadsvoorstel veranderde. Vanaf nu is afgesproken dat het college jaarlijks een
uitgebreide rapportage aan de raad stuurt, gekoppeld aan de voorjaarsnota. In
deze rapportage komt te staan hoe lang ingewikkelde aanvragen duren, waar
knelpunten zitten in de afhandeling en of verbeteringen effect hebben voor
inwoners.
Fractievoorzitter Ytje van de Hulsbeek: "Dienstverlening
is een kerntaak van de gemeente. Inwoners en ondernemers hebben recht op
duidelijkheid en tijdige reacties. Met een jaarlijkse rapportage kan de raad
beter volgen of verbeteringen echt werken. Zo houden we grip en zorgen we voor
een betrouwbare overheid."
Het voorstel werd door het college ondersteund en unaniem
aangenomen door de raad.
De Gestelse VVD is blij dat deze stap is gezet.
Wil jij ook meedoen met de VVD? Neem dan contact op met Ytje
van de Hulsbeek y.vd.hulsbeek@raadsmg.nl