Locaties nieuwe zonnevelden blijven voorlopig geheim.

Er komen in de nabije toekomst vier zonneparken in de gemeente Sint-Michielsgestel. Van twee daarvan is bekend gemaakt waar ze komen. Over de twee andere initiatieven mag de Gestelse gemeenteraad niet in gesprek met de samenleving. De raad is geheimhouding opgelegd en dat is tegen het zere been van de Lokale VVD.

Naast de Meerse Plas in den Dungen wordt een zonnepark ontwikkeld en het andere initiatief speelt zich af in de omgeving van de Hooghei en Engelenstede in Berlicum. Over die plannen kunnen nu gesprekken gevoerd worden. De VVD krijgt echter ook vragen over wat er nog meer op ons als inwoners afkomt. Daarover wil de VVD transparant kunnen praten. Dat is de belangrijkste taak van een volksvertegenwoordiger. Met inwoners in gesprek over de toekomst. Soms in grote lijnen, soms op detailniveau. Daar begint participatie mee, niet met geheimhouding.

Niet voor niets is er nu reuring bij de omwonenden van het initiatief in Berlicum ontstaan. Ze werden plotseling geconfronteerd met de plannen in hun achtertuin. Binnenkort mogen ze met de ontwikkelaar de “omgevingsdialoog” gaan voeren. Ondertussen is een petitie door de betrokkenen al ongeveer 500 keer ondertekend. Dat zegt genoeg over de onvrede.

De VVD heeft via een motie geprobeerd om de geheimhouding op te heffen. Deze werd gesteund door De Gestelse Coalitie en D66 maar dat was niet genoeg. Kortom, de geheimhouding blijft bestaan. Onze inwoners kunnen niet eerder met elkaar en de politiek in gesprek dan wanneer de gemeenteraad de geheimhouding opheft. Waarom willen raadsleden niet met onze inwoners in gesprek? Diverse raadsleden waren bang dat het bekendmaken van de locaties tot reuring zou leiden. Die reuring komt er toch wel.

Dat alles is niet transparant, zegt fractievoorzitter Ytje van de Hulsbeek. “Waarom moeten mensen zo lang wachten op duidelijkheid? Wie de Visie Zonne- en Windenergie uit 2020 goed leest en de actualiteit een beetje volgt, weet al heel wat. Het is lastig om met onze inwoners in gesprek te gaan want in een actief gesprek kun je niet precies bijhouden welke informatie wel of niet geheim is. Dus dan zeg je maar niets. En dan ben je nota bene volksvertegenwoordiger”. De lokale liberalen van de VVD blijven zich inzetten voor een transparante overheid.

Zie ook het artikel in De Brug.