VVD: Veiligheid voor onze boa’s

De Gestelse VVD wil meer veiligheid voor de boa's. Dat zei Ytje van de Hulsbeek afgelopen donderdag in de gemeenteraadsvergadering. Het nieuwe veiligheidsplan voor de politieregio Brabant Oost werd die avond besproken Volgens de VVD kun je de veiligheid voor boa’s op diverse manieren verbeteren.

© Andrea Tibosch

Ten eerste kan dat door de capaciteit uit te breiden. Zowel bronnen bij de politie als onder de boa’s is er vraag naar uitbreiding van de capaciteit. De Gestelse VVD diende een motie in om twee extra boa’s in te gaan zetten. Omdat uit het veiligheidsplan een uitvoeringsprogramma voortvloeit, stelde burgemeester Han Looijen voor om eerst dat plan af te wachten. Op zich is dat een goed idee omdat dat duidelijkheid schept. De raad moet zich dan wel realiseren dat het programma door het college wordt vastgesteld en niet door de raad.

Een tweede motie die de Gestelse VVD indiende, ging over de persoonlijke beveiliging van boa’s. De VVD vindt dat boa’s uitgerust moeten worden met verdedigingsmiddelen zoals een wapenstok en pepperspray. Volgens Ytje van de Hulsbeek moeten boa’s veilig kunnen werken en met alleen handboeien kom je soms niet ver. Boa’s hebben behoefte aan die extra middelen. Deze verdedigingsmiddelen moeten preventief werken. Vooral in het buitengebied, waar over het algemeen groene boa’s hun werk moeten kunnen doen.

Volgens burgemeester Looijen zijn boa’s “vooral van het praten” en als iets escaleert dan wordt de politie ingeschakeld. Aan het extra bewapenen van boa’s moet een duidelijke geweldsspiraal voorafgaan en dat is in onze dorpen niet het geval.

Niettemin blijft de VVD van mening dat het goed is om boa’s meer mogelijkheden te geven om zichtzelf te beschermen. Voor zichzelf maar ook voor de samenleving.

Als je wilt meedoen met de VVD, kun je via fractie@sintmichielsgestel.vvd.nl contact opnemen met de fractie. Wil je lid worden? Meld je dan aan via https://www.vvd.nl/word-lid/. Denk er maar eens over na.

Ytje van de Hulsbeek en Joost van der Steen.