VVD opnieuw gegroeid

Voor de buitenwereld is er weinig veranderd sinds de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. Alle partijen die in de periode 2018 – 2022 in de raad zitten, blijven in de raad en behouden hun zetels. De nieuwkomers Lijst 8 en Podium 5 wisten geen zetel in de raad te veroveren. De enige verandering in de gemeenteraad is dat Groen Links en de PvdA zijn samengegaan. Daarom zullen er in de komende periode zeven partijen in de raad vertegenwoordigd zijn.

© Bart van de Hulsbeek

Toch is er wel iets veranderd. De opkomst was dit jaar lager dan vier jaar geleden. De VVD vindt het uiteraard fijn als mensen op de liberalen stemmen. Nog belangrijker vindt de VVD het dat mensen van hun stemrecht gebruik maken.

Ook het aantal stemmen per partij is veranderd. De Gestelse Coalitie en het CDA moesten inleveren dit jaar. Het percentage verlies was voor die partijen 2,5 tot 2,9%. Ook D66 ging er op achteruit met 1,1%. De combinatie van GroenLinks en de PvdA liet een licht verlies zien van 0,2% ten opzichte van het aantal stemmen dat ze in 2018 samen wisten te halen. DorpsGoed wist een winst van 0,1% te boeken en de winnaars dit jaar waren de PPA en de VVD die beide een groei van 0,6% vertoonden.

De Gestelse VVD laat sinds 2010 een groei zien en dat heeft in 2018 geresulteerd in een tweede zetel. Vorige week heeft de VVD de grootste groei sinds jaren gerealiseerd en dat motiveert de liberalen om met nog meer energie aan de slag te gaan. Er staat een geweldig team klaar met politieke kennis en ervaring. De directe achterban heeft veel inhoudelijke kennis op het maatschappelijke en het ruimtelijke vlak. De fractie kan ook bouwen op de financiële kennis van de achterban. De liberalen nemen graag verantwoordelijkheid. Als je het volk vertegenwoordigt, moet je bereid zijn om je verantwoordelijkheid in het dagelijks bestuur te nemen en een wethouder leveren. De VVD is daarop voorbereid en de VVD is daartoe bereid.

Los van de directe achterban is de VVD altijd op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe leden. Als je wilt meedenken met de VVD, kun je dat door een mailtje kenbaar maken aan de fractie via fractie@sintmichielsgestel.vvd.nl en als je lid wilt worden, kan dat via https://www.vvd.nl/word-lid/. Denk er maar eens over na. Het wordt beter.

Joost van der Steen, fractievoorzitter en Ytje van de Hulsbeek, raadslid.