VVD Gestel vreest voor forse bezuinigingen door coronacrisis: ‘Dit heeft meerdere jaren effect’

Je kan er donder op zeggen. Ook Sint-Michielsgestel gaat de gevolgen van de coronacrisis drastisch voelen in haar portemonnee. Dat zegt de VVD in Gestel. ,,Er komen echt zwarte wolken aan voor Gestel. En het zal er van komen dat we op termijn misschien wel heel fors moeten bezuinigen en allerlei ‘heilige huisjes’ moeten laten sneuvelen in de begrotingen”, zo zegt Nico Prevoo (VVD).

De VVD in Sint-Michielsgestel trekt nu al aan de bel en wil dat het Rijk het financiële huishoudboekje (uitkering in het gemeentefonds) van Gestel de komende jaren niet fors gaat korten door de coronacrisis.

Motie

Daarom lanceerde hij een motie die de gemeenteraad unaniem steunde en waarin het Rijk wordt gevraagd om de komende paar jaar niet te tornen aan de uitkering vanuit Den Haag in het gemeentefonds. ,,Zij hanteren het principe van samen de trap op en samen de trap af. Dat betekent zoveel als minder geld in het gemeentefonds als het minder goed gaat en meer als het landelijk financieel beter gaat. Dat principe, dat willen we nu juist niet. Als we als gemeente stabiele begrotingen willen maken, dan moeten we er van op aan kunnen dat we voldoende geld beschikbaar hebben en houden.”

Bevriezen

De andere politieke partijen zijn het daarmee eens. En ook wethouder Ed Mathijssen is daar al langer een voorstander van dat dit gemeentefonds niet te veel schommelt met bijdragen vanuit Den Haag voor de gemeenten. ,,Toch heb ik al vernomen dat Den Haag de boel wil bevriezen de komende tijd. En dat er een half miljard komt om gemeenten te ondersteunen in coronatijd. Ook wordt al gesproken over nadere compensatie voor gemeenten. Want de coronagevolgen hebben meerdere jaren hun effect.”

Maar hoe het precies uitpakt voor Gestel, dat weet ook de wethouder financiën nog niet. ,,U krijgt later een raadsinformatiebrief over de gevolgen van corona voor Gestel.”  De motie van de VVD wordt naar de Tweede Kamer en het Kabinet gestuurd om de zorgen van de Gestelse raad daar bekend te maken.

Dit artikel is gepubliceerd in het Brabants Dagblad van 25 juni 2020 en is ook gepubliceerd op hun site, bekijk deze hier.

Download hier de motie die unaniem is aangenomen in de Raad van 18 juni 2020.