Gestelse VVD: maximale ruimte voor horeca in de 1,5 meter-samenleving

De horeca wordt hard getroffen door de coronacrisis. Het kabinet heeft inmiddels aangegeven dat de terrassen, waarschijnlijk, op 1 juni weer open mogen. De Gestelse VVD vraagt om meer ruimte voor met name de terrassen. Dit naar aanleiding van navraag bij verschillende horecaondernemers in de gemeente.

Bij ongewijzigde ruimte voor terrassen zal de capaciteit van terrassen minder worden. Er kunnen minder gasten zitten dan normaal. Om de pijn zoveel mogelijk te kunnen verzachten, wil de Gestelse VVD horecaondernemers in onze gemeente maximaal de ruimte bieden.

Gemeenteraadslid van de VVD, Joost van der Steen, heeft het college gevraagd om tijdelijke maatregelen voor horeca- en andere ondernemers. Zo heeft de Gestelse VVD de vraag gesteld of het college bereid is om maatregelen te nemen die horecaondernemers meer ruimte biedt om in te spelen op de 1,5-meter-samenleving, zodat een groter terras voor de ondernemer eventueel mogelijk wordt.

Geen kosten

Mochten er ontheffingen nodig zijn voor dit soort maatregelen, zoals voor een overkapping, extra terrasruimte of een bord met coronaregels, dan wil de Gestelse VVD dat de gemeente zich coulant opstelt. En dat er daarnaast ook geen extra kosten hiervoor in rekening gebracht worden.

Één contactpersoon

Daarnaast heeft Joost van der Steen gevraagd of het mogelijk is om één contactpersoon te hebben voor de lokale horeca met betrekking tot de nieuwe maatregelen over het open gaan van de terrassen per 1 juni (net zoals dit het geval is bij evenementen, zoals de kermis). Zodoende kan deze contactpersoon meteen inspelen op de vragen die er zijn vanuit de ondernemers. Uit navraag blijkt dat deze behoefte bestaat.

Online bijeenkomst met horecaondernemers

De Gestelse VVD heeft al met enkele ondernemers gesproken maar wil graag van alle horecaondernemers horen hoe zij de nieuwe maatregel gaan invullen. Daarom organiseert de VVD een onlinebijeenkomst met horecaondernemers. Joost van der Steen: “We willen graag horen welke ideeën en oplossingen de horecaondernemers hebben.” De bijeenkomst is op 19 mei tussen 20.00 en 21.00 uur. Bent u horecaondernemer en wilt u deelnemen, stuur dan een mail aan vvdsintmichielsgestel@gmail.com. U ontvangt dan een uitnodiging voor de online bijeenkomst.

Van der Steen: “De Gestelse VVD pleit voor het creëren van zoveel mogelijk ruimte voor onze Gestelse ondernemers”. Niet voor niets is de slogan van de gemeente: Gestel geeft ruimte! Laten we daar ook naar handelen als gemeente.”

Wilt u reageren naar aanleiding van het artikel dan kan via: vvdsintmichielsgestel@gmail.com