​VVD: Verkeersveiligheid komt niet uit de FEBO​

​Een motie van de PvdA om van de nieuwe aansluiting bij het Fonteinkruid in Berlicum een poppenkast te maken, is door een meerderheid van de partijen in de gemeenteraad verworpen. De PvdA stelde samen met GroenLinks en D66 voor om bij de nieuwe kruising gekleurde palen weg te zetten, een zebra aan te leggen en tegelijkertijd de snelheid te verlagen tot maximaal 30 kilometer per uur. VVD-fractievoorzitter Nico Prevoo is tegen dit voorstel: “Wij zijn tegen deze subjectieve motie en we moeten voorkomen dat er schijnveiligheid ontstaat”.

© Hans van Doorn

Het is niet de eerste keer dat PvdA verkeershobbyisme vertoont. Het is wel voor het eerst dat de PvdA na een raadsbesluit blijft drammen dat ze deskundiger zijn dan de ingenieurs van de gemeente en het debat in de raad negeren. Een nieuw plan betekent dat de opdracht aan de aannemer ingetrokken moet worden en opnieuw uitgewerkt moet worden. Voor je het weet, ben je weer een jaar verder. De VVD vindt dit niet kunnen en kiest voor doen!

De VVD neemt verkeersveiligheid serieus en ook het college van Burgemeester en Wethouders spant zich daarvoor in. Dit werd duidelijk toen het college tijdens de raadsvergadering melde dat er voor Berlicum en Middelrode “van kerk tot kerk” een programmaleider is aangesteld die er voor zorgt dat er integraal naar alle onveilige punten gekeken wordt. Zowel de VVD, PPA en CDA hebben zich hard gemaakt voor een veilige oplossing in de Hoogstraat en die gaat er nu komen. Nico Prevoo: “Ondertussen wordt er ook al verder gewerkt aan het ontwerp van het Mercuriusplein en wordt er gesproken met de bewoners van het Raadhuisplein. Het college heeft de handschoen opgepakt en kiest net als de VVD voor doen!”.

Laat deskundigen van de gemeente hun werk doen in het ontwerpen van maatregelen op straat maar ook met betrekking tot verkeerseducatie. Wethouder van de Hulsbeek zei tijdens de raadsvergadering op 19 september jongstleden al: “je kunt geen verkeersoplossing samenstellen als ware het een FEBO is”. Verkeersveiligheid zit niet alleen in bordjes en paaltjes. Verkeersveiligheid zit vooral tussen de oren en begrip voor elkaar. Daarnaast verander je helaas niet het gedrag van de weggebruiker door alleen verkeersmaatregelen, maar vooral door zichtbare handhaving.

De VVD kiest voor doen! Aan de slag met die kruising!

Wilt u contact met de VVD over verkeerszaken, neem dan contact op met ons via vvvsintmichielsgestel@gmail.com.