VVD heeft vertrouwen in vernieuwingsdrang Den Dungen

© Nico Prevoo

De VVD vindt het belangrijk dat de gemeente faciliteert en de samenleving realiseert. Dit geldt volgens de VVD ook voor de gebiedsvisie voor Den Dungen. Dit biedt Den Dungen een unieke kans. Het College heeft eerder input over kansen en knelpunten in het dorp opgehaald bij inwoners, ondernemers en organisaties voor de visie op de toekomst. Het College laat zien dat zij vooruit wil met het dorp en niet stil wil staan. Nico Prevoo, fractievoorzitter van de VVD, hierover: “Het College ziet dat stilstaan, achteruitgaan betekent”.

In september staat de gebiedsvisie op de agenda van de Gemeenteraad. Het College zal dan aangeven in welke richting zij de ruimtelijke ontwikkelingen ziet gaan de komende jaren op basis van de input van de samenleving. Nico Prevoo: “Input van de inwoners van Den Dungen is cruciaal. Zij wonen en werken in het dorp. Kennen de geschiedenis, maar hebben ook een mening over de toekomst. Daarom is het goed om de inwoners hierbij ook te betrekken. Helaas betekent dat niet altijd dat iedereen ook zijn of haar idee gerealiseerd zal zien. Uiteindelijk moet er altijd ergens een keuze gemaakt worden.”.

De VVD vindt dat de visie die tot nu toe is gepresenteerd, een goed beeld geeft van hoe we het dorp in de toekomst willen zien. In veel zaken kan de VVD zich dan ook vinden en vindt de visie prikkelend en uitdagend. Natuurlijk zijn er ook wat punten die toelichting behoeften of waar de VVD kanttekeningen bij plaatst.

Het uitgangspunt van realisatie van de gebiedsvisie in Den Dungen is wat de VVD betreft wel dat niemand gedwongen wordt om ook deel te nemen. Je eigendom blijft je eigendom, tenzij je als eigenaar zelfstandig het besluit neemt om te verkopen. En bestaande bestemmingen, blijven in principe ook die bestemming houden, tenzij de eigenaar iets anders wil. Echter, als de eigenaar van een pand of terrein iets wil, dan is er wel een visie van de gemeente hoe dit ingepast kan worden. Vervolgens zal de gemeente ondersteunen en de eigenaar realiseren. Uiteindelijk is de uitvoering aan de inwoners en ondernemers die eigenaar zijn van panden in Den Dungen. Wij als Raad kunnen alleen kaders meegeven.

In de gebiedsvisie was ook een verkenning naar een westelijke uitbreiding opgenomen in het buitengebied. Op zichzelf is dat logisch, aangezien de provincie dat gebied ook heeft aangemerkt als mogelijk toekomstig gebied om te bouwen. Nico Prevoo: “Het is belangrijk om het hele verhaal aan de inwoners te vertellen. Ook dat hoort bij de politiek!”. Tegelijk heeft het college, waarbij de VVD zich nadrukkelijk aansluit, deze westelijke uitbreiding nu terzijde en naar de toekomst door geschoven. Wel is het zo dat aan de westelijke kant achter de Blauwe Scholk een prachtige herbestemming gerealiseerd kan worden van een boerenbedrijf dat gaat stoppen in de nabije toekomst.

Natuurlijk is Nico Prevoo ook benieuwd naar uw mening! Bel naar 0653960746 of mail naar mail@nicoprevoo.