VVD Gestel gematigd tevreden met onderzoek schoolzones

De VVD in Sint-Michielsgestel is gematigd tevreden over de toezegging van wethouder Alexander van den Dungen van Verkeer om nog voor de zomervakantie te komen met een notitie over de verkeersveiligheid in de omgeving van scholen. VVD fractievoorzitter Bart van de Hulsbeek had op 5 juni een motie ingediend waarin het college van burgemeester en wethouders gevraagd werd om nog voor de zomervakantie tijdelijke drempels te plaatsen op de Berlicumse Kerkwijk, nabij de ingang van de basisschool. De volledige gemeenteraad met uitzondering van de VVD stemde tegen de motie.

De bedoeling van de motie van Van de Hulsbeek was om met spoed en tegen lage kosten enkele rubberen drempels te plaatsen die eenvoudig op de klinkerbestrating te bevestigen zijn. Deze drempels bestaan en zijn verkrijgbaar in verschillende vormen en maten. De drempels zouden weer verwijderd kunnen worden als de wethouder in overleg met de omgeving een permanente oplossing gevonden zou hebben. De tijdelijke drempels kunnen dan ergens anders gebruikt worden.

De toezegging van de wethouder om nog voor de zomervakantie met een voorstel te komen om alle schoolomgevingen aan te pakken, is met sympathie door de VVD omarmd. Deze toezegging neemt het acute gevoel van onveiligheid op de Kerkwijk echter niet weg. Van de Hulsbeek: “als we de samenleving en de politiek niet verder van elkaar willen laten vervreemden, moeten we het lef hebben om in de gemeenteraad over drempels en andere details te praten. Zeker als de achterliggende reden een gevoel van onveiligheid is. Het waarborgen van veiligheid is tenslotte een van de kerntaken van een gemeente. Ik vind het jammer dat enkele raadsleden een debat over een praktische oplossing van een probleem als dit niet in de raad thuis horen vinden”. De VVD heeft er vertrouwen in dat de integrale aanpak goede oplossingen oplevert. De VVD hoopt dat de maatregelen met spoed en met voorrang op de Kerkwijk worden aangelegd, voordat er werkelijk slachtoffertjes vallen.