VVD verrast over Mercuriusplein

De VVD-fractie heeft op 20 juli vragen gesteld aan burgemeester en wethouders over een supermarktlocatie bij het Mercuriusplein. Daarin uit ik mijn zorgen over de gebrekkige communicatie met omwonenden over de plannen. De vragen moeten binnen 30 dagen beantwoord worden maar door de vakantie was dat onmogelijk. Inmiddels heeft het college wel een brief aan de raad geschreven. De VVD is allerminst gelukkig met de inhoud daarvan.

Als bestemmingsplannen en verordeningen iets toestaan, moeten burgemeester en wethouders toestemming om verlenen plannen te verwezenlijken. De gemeenteraad hoeft daar niet over te besluiten en hoeft ten slotte niet over elk detailplan een mening te hebben. Als er echter een gloednieuwe supermarkt verrijst in het centrum van een van onze dorpen, dan is er wel even wat meer aan de hand. Mensen praten daarover en als ze geen duidelijke informatie van de overheid krijgen, geeft dat onvrede. In die situatie zitten verschillende omwonenden van de voormalige appelboer Coppens. Er komt een supermarkt maar de omwonenden weten niet wat er precies komt en weten al helemaal niet of ze er iets tegen kunnen ondernemen.

Mijn vragen in juli gingen over de communicatie met omwonenden. Een maand daarvoor hadden we immers in Den Durpsherd van de wethouder gehoord dat “er ideeën waren om in de omgeving van het Mercuriusplein een supermarkt te vestigen”. Een maand later blijkt alles al in kannen en kruiken. De grond van Coppens is gekocht, burgemeester en wethouders hebben aangegeven medewerking aan de plannen te verlenen. Ik ben benieuwd wanneer de schop de grond in gaat. Deze situatie is voor de VVD aanleiding om meer vragen te stellen aan het college. Ik wil precies weten wanneer welke stap wanneer gezet is en waarom de communicatie zo gebrekkig was. Als we serieus vinden dat politiek en samenleving dichter bij elkaar moeten staan, dan moeten we vooral transparant zijn in de communicatie. Ook wil ik weten of de bouw van een derde supermarkt onderdeel is van een visie op onze dorpskern want daar zijn we dringend aan toe. Tot slot zal ik een aantal vragen stellen waar de omwonenden mee zitten. Zij vragen zich af of een derde supermarkt nodig is, wat de verkeersafwikkeling is en of de verkeersveiligheid in het geding is. Dat zijn terechte vragen en daar moeten snel antwoorden op komen. Daar werkt de VVD aan!

Bart van de Hulsbeek, fractievoorzitter