Opnieuw verrast, door de dialoog

We gaan de dialoog aan met de samenleving. Dat is maar goed ook. In aanloop naar de ambtelijke samenwerking tussen Haaren, Boxtel en Sint-Michielsgestel worden alle inwoners van onze gemeente uitgenodigd om iets te vinden van de ambtelijke samenvoeging.

In de vorige raadsperiode zijn beslissingen genomen over de wijze waarop er zal worden samengewerkt tussen Haaren, Boxtel en Sint-Michielsgestel. In het beginstadium was ook Vught daarbij betrokken en zelfs Sint-Oedenrode en Schijndel hebben aan tafel gezeten voor overleg. De opdracht die de gemeenteraden in juni 2013 gaven was dat er één ambtelijke organisatie moest worden gevormd voor de gemeenschappelijke (nu drie) gemeentebesturen. Het gaat gebeuren, het is niet vrijblijvend en de de ambtelijke fusie is duurzaam. Dat u dat maar vast weet. De uitnodiging voor de bijeenkomst van de gemeente vind u als u deze link volgt. Zelfs Binnenlands Bestuur besteedt aandacht aan deze informatieavond.

Ikzelf ben iemand van "stucture follows strategy", de gedachte, het aforisme dat Alfred Chandler (historicus) met de wereld deelde en die volgens sommige mensen alweer vreselijk achterhaald is. Henry Mintzberg (managementwetenschapper) nuanceerde de kreet door de veronderstellen dat structuur en strategie onderling op elkaar inwerken. Dat is zo, alleen staat een organisatiestructuur iets dichter bij de uitvoeringskant en heeft een strategie meer te maken met het verder uitwerken van je missie en visie. Enfin, laat ik hier niet teveel op ingaan en samenvatten dat wat mij betreft de doelen en te verwachten resultaten van samenwerken wat beter onder de loep hadden mogen worden genomen. Ja, het klopt dat er op dit moment een veelheid aan gemeentelijke samenwerkingsverbanden is maar het zijn flexibele verbanden. Die flexibiliteit kunnen we wel eens gaan missen in de toekomst.

We gaan het meemaken, de Gestelse VVD wil absoluut geen spelbreker zijn in het proces, we volgen de gebeurtenissen wel uitermate kritisch. Tenslotte lijkt het erop dat een zelfde soort van samenvoeging in Mill, Grave en Cuijk tot goede resultaten leidt. Ik wil u vooral uitnodigen om op 4 september naar het gemeentehuis te komen om uw mening en uw ideeën met de gemeenteraad te delen. We doen dit op 4 september 2014 in het gemeentehuis van Sint-Michielsgestel, Meanderplein 1, aanvang 19.15 uur en einde 22.00 uur.

Met vriendelijke groet

Bart van de Hulsbeek, fractievoorzitter