VVD over Vrijheid

Vrijheid is een veel gebruikt woord dit jaar. Ieder jaar in mei herdenken we de vrijheid op twee manieren. Op 4 mei denken we aan alle mensen die niet in vrijheid hebben mogen leven, waar ook ter wereld. Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid mogen leven en dat doen we uitbundig. Ondertussen lijkt de wereld gebukt te gaan onder toenemende onvrijheid en onderdrukking, niet alleen in allerlei brandhaarden in de wereld, ook in ons eigen land. We moeten opkomen voor onze vrijheden en de vrijheid van anderen.

Miljoenen mensen zijn momenteel op de vlucht omdat ze in hun eigen land niet de vrijheid vinden waar ze recht op hebben. Ze zijn op de vlucht omdat anderen hen met harde hand een religie op willen dringen die niet past in hun belevingswereld. Ze zijn op de vlucht omdat hun leiders op een gewelddadige wijze hun macht proberen te handhaven. Het is logisch dat mensen een veilige haven elders zoeken en het is vanzelfsprekend dat wij ze, op zijn minst tijdelijk, helpen om in vrijheid te leven. Het is onze plicht om ervoor te zorgen dat de groep mensen die we op 4 mei herdenken zo klein mogelijk blijft.

De vrijheid om de kleding te dragen die je bevalt of de vrijheid om iemand van je eigen geslacht lief te hebben bijvoorbeeld, zijn vanzelfsprekend in Nederland. Toch lezen we nog te vaak in de media dat “we” bepaalde kledingstukken niet accepteren, dat bepaalde kleding zelfs verboden wordt. In geen enkel Europees land ligt het percentage homo’s dat zich veilig genoeg voelt om hand in hand over straat te lopen, boven de 50 procent.

Dat is toch geen vrijheid? Het is onze plicht om ervoor te zorgen dat mensen zich veilig voelen in de kleding die ze graag dragen, naveltruitje of hoofddoekje. Het is onze plicht om er voor te zorgen dat twee verliefde meiden hand in hand met elkaar over straat kunnen lopen.

De vrijheid om je mening te uiten is een andere essentiële vrijheid, vooral in de ogen van een liberaal. Natuurlijk mag je een naveltruitje te sexy, een hoofddoekje te truttig, een vluchteling te bedreigend en een homo te anders vinden. Dat mag je ook uiten in woorden, in prenten, in films en in liedjes. Het getuigt misschien van minder goede smaak als je die mening samenvat in scheldwoorden. Het getuigt helemaal van weinig moreel besef als je die vrijheid gebruikt om op te roepen de vrijheid van een ander in te perken. Vrijheid houdt tenslotte op waar de vrijheid van een ander in het geding komt. Het is onze plicht om ervoor te zorgen dat de vrijheid van een ander nooit beperkt wordt.

Bart van de Hulsbeek

Fractievoorzitter van de Gestelse VVD