VVD en de Doe-democratie

De doe-democratie. Het is een term die steeds meer gebruikt wordt maar waarvan niemand precies weet wat het is. Het komt er ongeveer op neer dat mensen zelf meer verantwoordelijkheid en meer initiatief nemen om de samenleving vorm te geven. Het is een ontwikkeling waar liberalen blij mee zijn omdat de rol van de overheid afneemt. Door meer zelfredzaamheid nemen overheidskosten ook af en kunnen belastingen zo laag mogelijk blijven.

Wat is het?

Sint-Michielsgestel is bij uitstek een gemeente waar de doe-democratie uitgevonden lijkt te zijn. De Balkumse Toren, Medez, Landschapsbeheer Aa-dal, de dorpstafels, sportverenigingen die samen hun voorzieningen gaan verbeteren én delen, er zijn voldoende voorbeelden te noemen. Initiatieven die met het publiek domein te maken hebben, met taken waar de overheid zich op een of andere manier mee bemoeit, passen in de doe-democratie. Denk daarbij aan zorg, sport en cultuur maar ook aan het schoonhouden van de straat en het groen.

Wat levert het op?

Als mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen, worden ze creatiever in het vinden van financiën om die samenleving in te richten. Sportclubs zoeken sponsoren voor hun voorzieningen en met behulp van crowdfunding kan een nieuwe geldstroom aangeboord worden. Mensen en organisaties die bij het initiatief betrokken zijn, zijn bereid om te investeren. De druk op de gemeentelijke subsidiepot neemt af en daardoor kunnen de belastingen laag blijven.

Wat is de rol van de overheid?

Wat de VVD betreft neemt de rol van de overheid af. Wat mensen zelf kunnen verzinnen hoeft niet opnieuw door ambtenaren te worden bedacht. Het is wel de taak van de overheid om te zorgen dat alles volgens de spelregels gebeurt. Soms kan het de rol van de overheid zijn om het initiatief op weg te helpen met wat geld. Ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.

Je maakt je als partij razend populair als je zonder voorwaarden geld geeft aan een groep mensen die initiatief tonen. Tegelijkertijd moet je als volksvertegenwoordigers wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat je dat geld langs de andere kant, via bijvoorbeeld de OZB, ophaalt bij de samenleving. Dat gebeurt niet altijd. Wat de gemeenteraad doet, is gemeenschappelijk geld zo “eerlijk” mogelijk herverdelen. Gratis geld bestaat niet, wees op uw hoede voor partijen die van alles beloven en doen alsof dat niets kost.

Wat vinden de lokale liberalen?

Wij vinden dat de volksvertegenwoordiging, de raadsleden dus, betrokken moeten zijn bij de doe-democratie. Niet als beoordelaar van initiatieven want liberalen houden niet van betutteling. Wel moeten we op een slimme manier initiatieven belonen door de regels zo soepel mogelijk te maken en wijs met uw geld om te gaan.

Bart van de Hulsbeek

Volksvertegenwoordiger voor de VVD