Wat er aan voorafging
De reclamebelasting zou worden ingevoerd om het centrummanagement in de gemeente te kunnen bekostigen. Daar zou een organisatie voor opgetuigd worden met stichtingen, besturen, centrummanagers en werkgroepen. De gemeente heeft op verschillende manieren met belanghebbende ondernemers gesproken. Dat verliep deels via de kwartiermaker in Sint-Michielsgestel, deels via de ondernemersvereniging Sint-Michielsgestel, summier via de ondernemersvereniging Berlicum en incidenteel via de kwartiermaker in Berlicum, via een op een gesprekken. Gesprekken in Den Dungen zijn niet gevoerd en over Gemonde is het onduidelijk of daar gesprekken hebben plaatsgevonden. Regie op de communicatie vanuit de gemeente ontbrak volledig. Daarom was het draagvlak ook ver zoek.
Wat de VVD vindt
“Ten eerste vindt de VVD dat er een
goede regie op het proces moet komen. Het is niet niets als er een nieuwe soort
belasting wordt ingevoerd. Daar zijn wij als liberalen altijd heel kritisch op.
Dat moet zorgvuldig gebeuren en er moet absoluut voldoende draagvlak voor
zijn”, zegt Ytje van de Hulsbeek. Bovendien vindt de VVD het verstandig dat er
één centrummanager komt om de kernen goed te verbinden. Ook moet er verbinding
zijn met de ondernemersverenigingen want de hoeveelheid taken voor de
centrummanager is heel uitgebreid. Zo uitgebreid zelfs dat de centrummanager ook
een rol gaat spelen bij de organisatie van carnaval, Berlicum Vitaal, sport,
oud en nieuw en bevrijdingsdag. De VVD vindt dat een centrummanager geen
dorpsmanager moet worden.
Hoe gaat het verder?
De reclamebelasting is nog niet van
de baan. Dat hoeft van de VVD ook niet. Maar dan moet er wel effectief
centrummanagement tegenover staan. We gaan onze ondernemers de komende tijd vragen
wat hun visie daarop is en of die overeenkomt met de visie van de VVD. Als je wilt meedenken, kun je de fractie
mailen via fractie@sintmichielsgestel.vvd.nl en als
je lid wilt worden, kan dat via https://www.vvd.nl/word-lid/. Denk
er maar eens over na.
Joost van der Steen,
fractievoorzitter en Ytje van de Hulsbeek, raadslid.