VVD: Zonnepanelen of windmolens?

Op 16 oktober mogen Gestelse raadsleden iets vinden van de Bossche plannen om op de grens van Berlicum en Den Dungen vier 170 meter hoge superwindmolens te bouwen. Ik verklap u: de VVD vindt dit helemaal niks! Torens die hoger zijn dan het provinciehuis (architect Maaskant, 103 meter). De VVD kiest voor zonnepanelen: Gestel off-grid!

Zonnepanelen op de grond

Off-grid betekent dat je volledig voorziet in je eigen energiebehoefte. Een droom waarmee je heel ver kunt komen, vraag maar aan gebruikers van zonnepanelen. Zonnepanelen in een tuin of wei mogen vaak niet, ook al liggen ze uit het zicht. De VVD vindt dat dit wel moet kunnen. Daarover heb ik begin juli vragen gesteld aan burgemeester en wethouders. Naar aanleiding daarvan heeft het college besloten dat ze zonnepanelen in een tuin of wei gaan gedogen en dat de kosten voor de vergunning omlaag gaan. Dat is winst voor de VVD en dat is dubbele winst voor iedereen die zonnepanelen wil plaatsen. We hopen dat burgemeester en wethouders dit sneller regelen dan de antwoorden op onze vragen, dat duurde exact drie maanden. Ondertussen drukken we ook bij de Provincie en in Den Haag op knoppen om alles soepeler te maken. Ik hoop dat de bewoners uit Den Dungen en Gemonde, die ik het laatste jaar gesproken heb, snel aan de slag kunnen met duurzame energie. En verder iedereen die ik niet gesproken heb natuurlijk.

Terug naar die windmolens. Windmolens zijn alleen rendabel als er veel subsidie bijgelegd wordt. Wij als lokale liberalen zijn tegen de plannen van onze eigen minister om vijf miljard in zee te gooien. Verder veroorzaken ze hinder door hun omvang, door het geluid dat ze maken en door de schaduw die ze werpen. Stelt u zich voor dat er vier Euromasten (architect Maaskant, 107 meter zonder piek, 185 meter met piek) in het dal van de Aa staan. De windmolens worden 120 meter hoog, met de wieken meegerekend zelfs 170 meter. Het hoogste gebouw van Nederland, de Maastoren, is 165 meter hoog, vijf meter lager dus. Begin jaren zestig wilden ze het provinciehuis in de Wolvenhoek bouwen en later op de Westwal. Vanwege de aantasting van het stadssilhouet werd besloten het gevaarte aan de rand van de stad te bouwen. Nu, vijftig jaar later mag zo’n zelfde fout niet opnieuw gemaakt worden. Niet in het groene hart van de Meierij!

Bart van de Hulsbeek

Fractievoorzitter VVD