Inspraakreactie tegen plaatsen windmolens op de Brand II

Burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch

5200 GZ ’s-Hertogenbosch

Geacht college,

Hierbij maakt de Gestelse VVD gebruik van haar inspraakrecht inzake het bestemmingsplan De Brand II te ’s-Hertogenbosch. Kortheidshalve verwijzen wij voor de planologische en formeel juridische aspecten naar de brief die het college van burgemeester en wethouders van Sint-Michielsgestel namens onze gemeenteraad aan uw college heeft gestuurd. Deze brief ondersteunen wij.

Daarnaast hecht de Gestelse VVD er belang aan er op te wijzen dat de gemeente Sint-Michielsgestel in onze visie het groene hart van de Meierij is en dat wij economische groeikansen zien op het gebied van toerisme, horeca, cultuur en recreatie en hospitality. Het bouwen van windturbines zal vooral de belevingswaarde van de natuur aan de noordoostkant van de gemeente geweld aan doen. Daarbij noemen we specifiek het Aa-dal, dat net voor vele miljoenen in oude luister is/wordt hersteld, de bosrijke omgeving van de Wamberg en de omgeving van de Poeldonkse Dijk die alle tussen de 500 en 1000 meter van de geplande windmolens af liggen. De horizonvervuiling is voor de VVD en voor vele inwoners van Sint-Michielsgestel niet acceptabel.

Vooral in het kader van het regionale initiatief “Agrifood Capital” zullen Gestelse ondernemers op zoek gaan naar kansen om te profiteren van de gemeenschappelijke investeringen in de regio. Toerisme in de brede zin van het woord is een van die kansen, hetgeen wij ook verwoorden in onze visie "Kansen voor de vrijetijdseconomie". Wij vrezen als Gestelse VVD voor de economische groeikansen van onze gemeente en we vinden de ontwikkeling van de regio een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van alle betrokken gemeenten.

Daarom herhalen wij ons standpunt: De VVD in Sint-Michielsgestel protesteert tegen het voornemen om windmolens te realiseren in bedrijventerrein De Brand II in ’s-Hertogenbosch.

Daarnaast juichen wij het juist toe als er haast gemaakt zou worden met het realiseren van zonnepanelen op de daken van de bedrijven op De Brand (I) en De Brand II. Om die reden zullen wij u op korte termijn in contact brengen met initiatiefnemers uit de regio die bereid zijn hier tijd en geld in te investeren. De Gestelse VVD denkt dat daarmee een goed initiatief wordt geboden dat bovendien op korte termijn al grotendeels te realiseren is.

Met vriendelijke groet

Bart van de Hulsbeek