Gemeente onverantwoord met Elde college

De VVD vindt dat de gemeente Sint-Michielsgestel al jaren haar verantwoordelijkheid ontloopt om te zorgen voor adequate huisvesting voor het Elde College. Het schoolgebouw is zo slecht dat alleen nog maar de vraag is wie het als eerste laat sluiten: de schooldirectie, de brandweer of de onderwijsinspectie.

Enkele klaslokalen hebben een golfplaten dak van doorzichtig plastic. In de lente en zomer zijn dit net boeikassen, waarin de temperatuur regelmatig stijgt tot veertig graden. De centrale verwarming loopt op haar laatste benen. De hoofdaansluitingen voor gas en elektra voldoen niet meer aan moderne bouwvoorschriften. De ventilatie werkt niet meer, waardoor leerlingen geen chemische proeven meer mogen doen of lassen. Er zit legionella in de leidingen van de doucheruimtes bij het gymlokaal, die daarom niet meer gebruikt kunnen worden. De afvoer van de toiletten laat het regelmatig afweten.

Een groot deel van onze schoolgaande jeugd gaat naar het Elde College en velen van ons hebben er in het verleden les gehad. Het Elde College is een belangrijke voorziening in onze gemeente. Alleen al daarom mag je verwachten dat de gemeente zo’n gebouw niet tot een onverantwoord laag niveau laat aftakelen. Maar er is nog een veel eenvoudigere reden waarom het gemeentebestuur hier iets aan moet doen: het is haar wettelijke taak. Sinds 1997 zijn gemeenten verantwoordelijk voor adequate onderwijshuisvesting voor alle middelbare scholen. En die gemeenten hebben daar van het rijk ook middelen voor gekregen. Jaarlijks krijgt de gemeente Sint-Michielsgestel € 600.000,- a € 700.000,- voor de huisvesting van het voortgezet onderwijs. Dit is dus voor het Beekvliet College en het Elde College. De enige investering die gedaan is in het Elde College, is het plaatsen van enkele noodlokalen in 2007/2008 toen de school uit haar jasje groeide van 300 naar 400 leerlingen.

Tot verbazing van de VVD wil het gemeentebestuur de huisvesting van het Elde College meenemen in de zogenaamde kerntakendiscussie. Deze discussie is bedoeld om na te gaan in welke taken de gemeente een rol heeft en in welke niet. De VVD heeft vorig jaar samen met DorpsGoed en de PvdA opgeroepen tot deze discussie om op een goede manier de prioriteiten van de gemeenten te bepalen. De huisvesting van het voortgezet onderwijs hoort helemaal niet thuis in een kerntakendiscussie. De gemeente moet dit gewoon doen. Het is hoog tijd dat B&W haar verantwoordelijkheid oppakt.