VVD: aan een bibliotheek moet je eisen stellen

Afgelopen week behandelde de gemeenteraad het voorstel om de forse bezuinigingen op de bibliotheekvoorzieningen te bezegelen. De VVD stelde samen met Dorpsgoed, CDA en PvdA voor om minder op de bibliotheek te bezuinigen en te kiezen voor kwaliteit. Partijleider Bart van de Hulsbeek vindt samen met zijn oppositiegenoten dat éérst naar de kwaliteit van de voorzieningen gekeken moet worden en dat daarna pas een heldere kostenafweging gemaakt kan worden.

Bij de begrotingsbehandeling in oktober 2015 hadden de oppositiepartijen via een aangenomen motie al gepleit om heldere eisen op te stellen voor de bibliotheektaken van de gemeente en met een samenhangend plan te komen. In januari 2016 lag er een plan dat volgens VVD, Dorpsgoed, CDA en PvdA nog niet samenhangend genoeg was. Opnieuw kwam er een motie om het plan verder uit te werken in een Programma van Eisen en dat aan de raad voor te leggen. Deze motie werd door de gehele raad ondersteund maar vorige week voldeed wethouder Loose opnieuw niet aan de opdracht van de raad.

Lezen is voor jong en oud een onmisbare mogelijkheid om je te ontwikkelen, je te ontplooien en je te ontspannen. Als je uit pure bezuinigingsdrift besluit om essentiële voorzieningen weg te bezuinigen en niet helder voor ogen hebt wat voor alternatieven daarvoor terug moeten komen, dan ben je blind voor de vragen uit de samenleving.

De VVD-voorman verduidelijkt zijn mening aan de hand van digitaal lezen en big data. “Veel informatie is tegenwoordig online beschikbaar. Dat geldt ook voor digitale boeken. De jonge generatie kan niet opgroeien zonder toegang tot het internet en de generatie van vijftigplussers, mijn generatie, wil bijblijven om mee te kunnen draaien in de samenleving”. De Bossche Bieb wil deze ontwikkeling blijven faciliteren. De wethouder heeft hier totaal geen aandacht voor.

De Bossche Bieb was weliswaar duurder maar voor dat geld kunnen mensen wél gebruik maken van de digitale bibliotheek, van computers en printers in de bieb én zijn er CD’s en DVD’s beschikbaar. Het aanbod aan papieren boeken is bovendien groter dus ook de klassieke boekenlezer komt aan bod.

Juist omdat bij de najaarsnota is gemeld dat de financiële situatie van de gemeente beter is dan verwacht, willen de liberalen samen met Dorpsgoed, CDA en PvdA op basis van een helder afwegingskader de keuze kunnen maken om mogelijk meer geld beschikbaar te stellen voor de bibliotheek.