Hoe wenden we de Titanic?

De gemeenteraad vergaderde in mei over de kerntakendiscussie, een wending die een jaar geleden is ingezet in de jarenlange koers van bezuinigen. De bedoeling was dat we minder geld zouden gaan uitgeven aan gemeentelijke taken. Eind van het liedje is dat de lasten voor inwoners en ondernemers worden verhoogd.

Met de haven in zicht lag er een opgave om 1,7 miljoen euro minder uit te geven aan gemeentelijke taken. Iedereen begrijpt dat zwembaden, bibliotheken en muziekverenigingen gemakkelijke slachtoffers zijn als er bespaard moet worden.Tegelijkertijd zijn deze organisaties belangrijk voor onze samenleving, niemand wil ze laten verdrinken.

In plaats van minder uitgeven, gaat de gemeente 1 miljoen euro bij onze inwoners ophalen.Inwoners gaan voortaan 10% meer OZB betalen. De huizenmarkt trekt aan, uw WOZ-waarde stijgt dus onder de streep gaat u meer dan 10% extra betalen. Tegelijkertijd wordt de OZB voor niet-woningen verhoogd met 70%. Wat doet dat met onze boeren en bedrijven? En met Kentalis dat het al zo moeilijk heeft?

De collegepartijen PPA, Gestelse Coalitie en D66, die de kapiteins op de brug van onze gemeente hebben geplaatst, kwamen na enig laveren met een allesomvattend alternatief. Er werd wat geschoven met budgetten. De OZB-verhoging wordt gespreid over drie jaar maar is niet van de baan. Alles is voor onze inwoners en ondernemers ongeveer even effectief als het verplaatsen van de dekstoelen op de Titanic.

De PPA daagde de VVD uit om met “betere voorstellen” te komen. Bij “betere” moet u vooral denken aan “impopulaire”. Het soort maatregelen dat alle grote partijen die voor de VVD aan het woord waren geweest niet durfden te benoemen. Maatregelenvoorstellen die niet op een meerderheid kunnen rekenen is in dit gevalpolitieke zelfmoord. Daar doen wij dus niet aan mee.

Wel hebben we samen met het oppositie tegenvoorstellen ingediend. Het CDA had bovendien een alternatief dat kon rekenen op steun van de VVD. De OZB voor niet-woningen zou in drie jaar tijd stijgen naar ruim 40%. Ook dat vinden we veel te veel maar het is nog altijd minder erg dan het idee van PPA, de Gestelse Coalitie en D66. Dit alternatief wordt momenteel doorgerekend en als het gunstig uitpakt,zijn we daar voor.

We wachten af. Ondertussen blijft de VVD zich verwonderen over het gemak waarmee een meerderheid van de raad buitenproportionele lastenverzwaringen oplegt aan de samenleving.